Spółdzielnia Mieszkaniowa „Południe”

ul. Broniewskiego 7, 87-800 Włocławek, tel. 54 234 28 14

Dla Mieszkańca

FAQ – Pytania i odpowiedzi

Do kiedy należy opłacać należności za mieszkanie/lokal? [CW]

Zgodnie z § 67 Statutu Spółdzielni, opłaty winny być uiszczane co miesiąc z góry, do ostatniego dnia każdego miesiąca za dany miesiąc. Za datę zapłaty uznaje się datę wpływu środków finansowych na konto Spółdzielni, a nie datę dokonania wpłaty przez użytkownika lokalu. Oznacza to, iż użytkownik lokalu ponosi ewentualne ryzyko związane z terminem przekazania opłat przez bank na konto Spółdzielni. Od należności uregulowanych po terminie pobierane są odsetki ustawowe za opóźnienie.

Na jakie konto należy wpłacać dopłaty wynikające z rozliczenia ciepła, gazu, wody niezbilansowanej? [CW]

Na takie samo konto, jak dla należności czynszowych. Numer konta znajduje się na książeczce mieszkaniowej oraz rachunkach za wodę.

Kto odpowiada za opłaty czynszowe? [CW]

Za opłaty odpowiadają wszystkie osoby pełnoletnie zamieszkujące w danym lokalu oraz właściciele lokali. W przypadku odrębnej własności oraz spółdzielczych własnościowych mieszkań, jeżeli właściciele wynajmują mieszkanie zobowiązując najemcę do regulowania opłat, to powinni sprawdzać, czy należności są faktycznie uiszczane, bowiem to oni (a nie wynajmujący) ponoszą odpowiedzialność za terminowe regulowanie należności.

Jak otrzymać zwrot nadpłaty wynikającej z tytułu rozliczenia kosztów ciepła bądź gazu? [CW]

Nadpłaty wynikające z ww. rozliczeń mogą być przekazane na wskazane przez właściciela konto bankowe pod warunkiem nie zalegania z opłatami wobec Spółdzielni. Konieczne jest wypełnienie druku SMP-10 Wniosek o przekazanie nadpłaty z rozliczenia kosztów ciepła na konto bankowe i złożenie w najbliższej Administracji Spółdzielni. W przypadku, gdy właścicieli jest kilku (dwóch, trzech i więcej) wówczas takie oświadczenie muszą podpisać wszyscy właściciele lokalu.

Czy można uzyskać dostęp do konta czynszowego za pośrednictwem Internetu? [CW]

Tak, jest możliwość tzw. podglądu elektronicznego E-BOK. Usługa ta umożliwia wgląd w naliczenia i opłaty dotyczące mieszkania/lokalu, a także sprawdzenia aktualnego salda czynszowego. Dostęp do konta może uzyskać tylko właściciel mieszkania/lokalu. W przypadku, gdy właścicieli jest kilku (dwóch, trzech itd.) dostęp do konta jest tylko jeden, a zasady korzystania z niego właściciele muszą ustalić między sobą.

Co zrobić, aby można było skorzystać z E-BOK? [CW]

Osoby zainteresowane muszą wypełnić odpowiedni formularz i złożyć go osobiście w siedzibie najbliższej Administracji Spółdzielni. Formularz oraz instrukcja postępowania znajdują się na stronie E-BOK.

Czy można otrzymywać korespondencję na adres inny niż adres mieszkania/lokalu w Spółdzielni? [CW]

Można. Należy wypełnić druk SMP-11 Wniosek o wskazanie adresu do korespondencji . Przesyłanie korespondencji na adres nie należący do zasobów spółdzielni wiąże się z obciążeniem konta mieszkania/lokalu opłatą w wysokości 6,50 zł miesięcznie.

Czy mogę wykonać zadaszenie na swoim balkonie? [TE]

Wykonanie zadaszenia balkonu wymaga zgody Spółdzielni i realizacji zgodnie z projektem technicznym. Dla mieszkań usytuowanych na ostatnich kondygnacjach przysługuje dofinansowanie do wykonania zadaszenia w wysokości 50% kosztów.

Czy mogę zamontować rolety zewnętrzne? [TE]

Montaż rolet antywłamaniowych na balkonie oraz oknach nie podlega zgłoszeniu do Urzędu Miejskiego i nie wymaga zgody Spółdzielni, jednak w przypadku wykonywania prac modernizacyjnych elewacji budynku może zachodzić konieczność demontażu rolet, w przeciwnym wypadku Spółdzielnia oraz wykonawca robót nie będzie ponosić odpowiedzialności za powstałe szkody.

Gdzie i w jakiej formie mogę zgłosić zaciek dachowy lub przyokienny? [BU]

Przeciek dachowy (najczęściej dotyczy wyłącznie ostatniej kondygnacji) lub przyokienny należy zgłosić do Administracji danego budynku lub Kierownika Działu Budowlanego telefonicznie, osobiście lub drogą mailową.

Mam ubezpieczone mieszkanie. Czy przed zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela muszę oczekiwać na protokół dotyczący zacieków. [BU]

Zwykle szkodę do ubezpieczyciela możesz zgłosić zanim zostanie sporządzony przez pracownik SM „Południe” protokół z komisji dotyczący zacieków w mieszkaniu. Niektóre firmy ubezpieczeniowe wymagają jednak takiego protokołu jako załącznika już w chwili zgłoszenia szkody.

Zadzwoń do swojego ubezpieczyciela i dowiedz się czy taki protokół wymaga już w chwili zgłoszenia szkody.

Kto ze strony Spółdzielni Mieszkaniowej odpowiada za kontakt z ubezpieczycielem w sprawie moje szkody. [BU]

Potwierdzenie np. zalania dachowego w danym mieszaniu dla ubezpieczyciela wraz z podaniem przyczyny należy do zadań Administracji budynku.

W jakim terminie od dnia zgłoszenia zostanie naprawiony dach lub inna usterka pokrycia dachowego (np. obróbki blacharskie). [BU]

Naprawa usterki będącej przyczyną zacieków (np. pokrycia dachowego, obróbek blacharskich) jest uzależniona od warunków pogodowych. Wymagamy bezwietrznej pogody i suchego podłoża. Wszystkie zlecenia napraw i konserwacji realizowane są na bieżąco.

Kupiłem mieszkanie spółdzielcze własnościowe, czy ponoszę opłatę z tytułu członka Spółdzielni? [CM]

Osoby, którym przysługuje prawo do lokalu są członkami z mocy ustawy – bez ponoszenia kosztów z tym związanych.

Jestem właścicielem mieszkania spółdzielczego własnościowego czy mogę założyć księgę wieczystą na moim mieszkaniu? [CM]

Właściciele posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego mogą założyć księgę wieczystą na swoim lokalu mieszkalnym, w tym celu trzeba złożyć wniosek SMP-05 do Spółdzielni o wydanie zaświadczenia do Sądu – Wydziału Ksiąg Wieczystych.

Posiadam mieszkanie spółdzielcze lokatorskie i chcę wykupić mieszkanie, jak mogę to zrobić? [CM]

Ustanowienie odrębnej własności lokalu oraz przeniesienie własności lokalu wymaga umowy w formie aktu notarialnego zawartej pomiędzy członkiem a Spółdzielnią. W tym celu trzeba złożyć wniosek do spółdzielni druk dostępny na naszej stronie.

Posiadam spółdzielcze lokatorskie mieszkanie, zmarł mi małżonek, czy mieszkanie przechodzi z mocy ustawy na moją rzecz? [CM]

Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada drugiemu małżonkowi, z zastrzeżeniem, że  nie narusza uprawnień spadkobierców do dziedziczenia wkładu.

Czy sprzedając spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu należy potwierdzić w Spółdzielni komu przysługuje prawo do lokalu? [CM]

Przed udaniem się do kancelarii notarialnej należy zgłosić się do biura Spółdzielni – Dział Członkowsko- Mieszkaniowy  po zaświadczenie, w którym Spółdzielnia potwierdzi tytuł prawny do lokalu oraz uregulowanie wymaganych zobowiązań finansowych za lokal lub wykaże stan zadłużenia.

Jeżeli dla lokalu jest założona księga wieczysta w zaświadczeniu zostanie wpisany numer księgi wieczystej prowadzonej przez wydział ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego we Włocławku.

W przypadku, gdy pomiędzy datą wydania zaświadczenia, a datą sporządzenia umowy sprzedaży upłynie kolejny okres rozliczeniowy wymaganych opłat, należy zgłosić się do Spółdzielni celem dokonania końcowego rozliczenia zobowiązań z tytułu opłat za mieszkanie oraz za zużycie wody.

Członkostwo w Spółdzielni z mocy prawa, a wyznaczenie osoby reprezentującej. [CM]

Osoby, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ekspektatywa własności nabywają członkostwo z mocy prawa. Jeżeli prawo do lokalu przysługuje wspólnie małżonkom, członkami Spółdzielni są oboje małżonkowie.

Członkiem Spółdzielni może być również osoba, która nabyła prawo odrębnej własności lokalu. W tym przypadku warunkiem przyjęcia w poczet członków jest złożenie stosownej deklaracji.
Jeżeli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo odrębnej własności lokalu lub ekspektatywa własności należy do więcej niż jednej osoby, członkiem Spółdzielni może być tylko jedna z tych osób, chyba że przysługuje ono wspólnie małżonkom. Osoby te powinny wskazać pisemnie spółdzielni osobę uprawnioną do bycia członkiem Spółdzielni. W przypadku zgłoszenia się kilku uprawnionych rozstrzyga sąd w postępowaniu nieprocesowym.

Jaka jest różnica między spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu, a prawem odrębnej własności? [CM]

Prawa te są co do zasady podobne. Zasadnicza różnica w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, które jest ograniczonym prawem rzeczowym, polega na braku udziału w prawie do gruntu i częściach wspólnych nieruchomości. Ponadto dla odrębnej własności lokalu założona jest obligatoryjnie księga wieczysta, która nie jest wymagana w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa (która jednak również może zostać założona). Różnice te nie mają jednak wpływu na możliwość  dysponowania lokalem (tzn. sprzedaży, darowizny, zamiany, spadkobrania), która w obu przypadkach jest taka sama.

Czy po zgonie właściciela/współwłaściciela lokalu należy ustalić spadkobierców? [CM]

Należy niezwłocznie załatwić sprawy związane z nabyciem prawa do spadku. Zarówno prawo własności lokalu wyodrębnionego na pełną własność jak  i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu podlegają dziedziczeniu na ogólnych zasadach przewidzianych w kodeksie cywilnym. Przepisy te nie zakreślają terminu na dopełnienie formalności związanych ze wskazaniem osób dziedziczących spadek po zmarłym członku Spółdzielni lub osoby nie będącej członkiem. Jednakże w celu ustalenia współwłaścicieli, którzy solidarnie odpowiadają za opłaty związane z lokalem, wskazane jest dopełnienie tych formalności.

Czy można kupić mieszkanie od Spółdzielni w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa? [CM]

W przypadku odzyskania mieszkania, do którego przysługujące wcześniej członkowi spółdzielcze lokatorskie prawo wygasło, Spółdzielnia ogłasza przetarg na zawarcie umowy ustanowienia odrębnej własności tego lokalu i jego sprzedaży. Ogłoszenie o miejscu i czasie przeprowadzenia przetargu Spółdzielnia podaje do wiadomości na stronie internetowej Spółdzielni, w prasie lokalnej oraz w siedzibie Spółdzielni. Cenę wywoławczą do przetargu stanowi wartość rynkowa lokalu, którą określa rzeczoznawca majątkowy.

Czy osoby, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe, prawo odrębnej własności mogą wynająć mieszkanie bez zgody Spółdzielni? [CM]

Wynajmowanie lub oddawanie w bezpłatne używanie przez właściciela całego lub części lokalu mieszkalnego nie wymaga zgody Spółdzielni, chyba że byłoby to związane ze zmianą sposobu korzystania z lokalu lub przeznaczenia lokalu lub jego części. Jeżeli wynajęcie lub oddanie w bezpłatne używanie miałoby wpływ na wysokość opłat na rzecz Spółdzielni (np. zmieni się liczba osób zamieszkujących lokal), właściciel obowiązany jest do pisemnego powiadomienia Spółdzielni o tej czynności.

Jaka jest procedura wymiany grzejników? [KI]

Jest to usługa odpłatna. Należy złożyć w sekretariacie lub biurze obsługi druk SMP-30 Wniosek o zmiany dotyczące grzejników w lokalach, na który w udzielonej odpowiedzi zostaną przesłane niezbędne informacje.

Jaka jest procedura wymiany zaworów odcinających w mieszkaniu? [KI]

Jest to usługa odpłatna. Należy dokonać przedpłaty za usługę w kwocie 61,38 zł/1 szt. i umówić się w dziale na termin wykonania wymiany.

Jaka jest procedura podłączenia kuchni gazowej? [KI]

Jest to usługa odpłatna. Należy dokonać przedpłaty za usługę w kwocie 122,76zł i umówić się w dziale na termin wykonania podłączenia.

Na jaki nr konta należy dokonać przedpłaty za usługę? [KI]

Opłaty za usługi należy dokonywać na konto: PKO BP S.A o/Włocławek; rachunek nr: 10 1020 5170 0000 1602 0005 5772

Dlaczego muszę wymieniać wodomierze co 5 lat? [RM]

Okres ważności legalizacji wodomierzy wynosi 5 lat. Natomiast zgodnie z § 26 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. 2017 r., poz. 969) – okres ważności legalizacji wyrażony w latach – liczy się od dnia pierwszego stycznia roku następującego po roku, w którym legalizacja została dokonana.

Komunikat Głównego Urzędu Miar dotyczący legalizacji wodomierzy.

Kiedy otrzymam rozliczenie za centralne ogrzewanie? [RM]

To zależy od okresu rozliczeniowego. W przypadku gdy odczyt jest w styczniu, to rozliczenie powinno być pod koniec lutego lub na początku marca.
Załącznik – Odczyty i okresy rozliczeniowe dla c.o.

Czy mogę zainstalować podzielniki kosztów ogrzewania w trakcie okresu rozliczeniowego? [RM]

Tak

Ile kosztuje zamontowanie jednego podzielnika kosztów ogrzewania? [RM]

Kosztu zakupu jednego podzielnika jest pokrywany z funduszu remontowego budynku. Koszt zamontowania jednego podzielnika wynosi 22,10 zł.

Dlaczego mam dopłatę z tytułu niebilansującej się wody? [RM]

Państwa indywidualne wodomierze są o wielokrotnie tańsze niż główny wodomierz budynku zainstalowany przez MPWiK. Wodomierze indywidualne mają wyższy tzw. próg rozruchowy (ok. 7-8 litrów), czyli ilość wody, która może być niezarejestrowana. Próg rozruchowy o wiele droższych wodomierzy MPWiK to ok. 1-2 litry wody. Dopłata z tytułu niebilansującej sią wody jest rozliczeniem różnicy wskazań wodomierzy indywidualnych oraz głównego wodomierza budynku.

Sąsiad zalał mi mieszkanie co mam robić? [ADM]

Zalanie należy zgłosić do Spółdzielni, do Zespołu Konserwatorów Instalacji w celu ustalenia przyczyny zalania i sporządzenia protokołu.

W naszym budynku pojawiły się insekty (prusaki, karaluchy, pluskwy) lub gryzonie (myszy, szczury) co mam robić? [ADM]

Fakt ten należy zgłosić do Administracji. Spółdzielnia wykonuje dezynsekcję, deratyzację w miejscach wspólnych tzn. klatka schodowa oraz piwnica.
W mieszkaniach dezynsekcję, deratyzację, właściciele wykonują we własnym zakresie i na własny koszt.

Sąsiedzi zakłócają spokój – gdzie mogę to zgłosić? [ADM]

W przypadku zakłócenia spokoju w nocy (głośna muzyka, hałasy, itp.) należy dzwonić na Policję pod numer 112 lub na Straż Miejską pod numer 986, natomiast w ciągu dnia fakt ten mieszkaniec zgłasza do właściwej dla danego budynku Administracji.

Dlaczego mam zgłaszać ilość osób zamieszkujących? [ADM]

Ilość osób decyduje o wysokości opłat czynszowych naliczanych od osoby tj. gaz, winda, odpady komunalne.

Zauważyłem, że sąsiedzi wyrzucają śmieci przez okno – co mam robić? [ADM]

Jeżeli mieszkańcy zaobserwują zaśmiecanie terenu wokół budynku (wyrzucanie nieczystości przez okna, dokarmianie ptaków, nieczystości na klatce schodowej) fakt ten mieszkaniec zgłasza do właściwej dla danego budynku Administracji.

Kupiłem garaż „blaszak” znajdujący się na terenie Spółdzielni, gdzie mam się zgłosić? [ADM]

Z umową kupna/sprzedaży i dowodem osobistym należy zgłosić się do właściwej Administracji, w celu podpisania umowy dzierżawy gruntu.

Zgubiłem klucz od skrzynki na listy, gdzie mam się zgłosić? [ADM]

Skrzynka pocztowa należy do mieszkańca i tylko właściciel posiada do niej klucze. W sytuacji zagubienia klucza należy zakupić nowy zamek do skrzynki Euro
i wymienić we własnym zakresie. Informujemy, że Spółdzielnia nie posiada zapasowych kluczy do skrzynek pocztowych mieszkańców.

Co należy zrobić dokonując remontu mieszkania? [ADM]

Przed przystąpieniem do remontu mieszkania właściciel powinien wystąpić na piśmie do Spółdzielni o wyrażenie zgody na remont. Na podaniu należy zamieścić szczegółowy zakres prac. Wszelkie odpady remontowo-budowlane mieszkaniec musi usunąć we własnym zakresie oraz utrzymywać właściwy stan sanitarno-porządkowy na klatce schodowej. Worek Big – Bag (na odpady pobudowlane) należy zakupić w firmie SANIKO Włocławek ul. Komunalna 4 i ustalić z Administracją miejsce ustawienia worka, aby Saniko mogło go odebrać (odpowiedni dojazd).

Kiedy i w jakich godzinach można przeprowadzać remont w mieszkaniu? [ADM]

Remont w mieszkaniu można przeprowadzać w dni powszednie w godzinach 8.00-18.00. Mile widziane jest powieszenie kartki dla mieszkańców danej klatki z informacją o planowanym terminie zakończenia remontu.

Co należy zrobić by wymienić drzwi wejściowe do mieszkania? [ADM]

Wymianę drzwi wejściowych do mieszkania mieszkaniec wykonuje na własny koszt. Spółdzielnia nie zwraca kosztów za ich wymianę. Spółdzielnia wyraża zgodę na wymianę drzwi wejściowych do mieszkania pod warunkiem zachowania tych samych wymiarów, bez naruszenia ściany konstrukcyjnej i obsadzeniu w niezmienionym miejscu. Drzwi muszą otwierać się do wnętrza mieszkania.

Czy w Spółdzielni mogę załatwić sprawę ubezpieczenia mieszkania? [ADM]

Tak. W celu ubezpieczenia mieszkania należy złożyć wniosek w Administracji. Kwota ubezpieczenia będzie doliczona do opłat czynszowych.

Jakie dokumenty są potrzebne do zniesienia ilości osób z naliczeń czynszowych? [ADM]

W celu uwiarygodnienia, że zameldowane osoby nie przebywają pod wskazanym adresem, należy przedstawić stosowny dokument. Dopuszczalnym dokumentem dowodowym dołączonym do druku SMP-20 Oświadczenie o ilości osób zamieszkałych w lokalu jest:

  • zaświadczenie z miejsca pobytu  (akademik, Umowa o najmu mieszkania, hotel itp.)
  • zaświadczenie z zakładu pracy oddalonego od miejsca zameldowania,
  • zgłoszenie do opłaty za odpady komunalne u Zarządcy nieruchomości na terenie, której zamieszkuje dana osoba,
  • kopia deklaracji złożonej do Urzędu Miasta i Gminy, jeżeli osoba zamieszkuje w domu jednorodzinnym,
  • oświadczenie dwóch sąsiadów o nie zamieszkiwaniu osób w danym mieszkaniu.

Administracja nie zajmuje się meldunkiem osób!

Za zameldowanie lub wymeldowanie osoby odpowiada Wydział Meldunkowy Urzędu Miasta.

Gdzie mogę znaleźć informacje o moim rachunku za wodę? [ADM]

Informacja o wysokości rachunku za wodę jest widoczna po zalogowaniu do E-BOK. Kwota należności za wodę za dany miesiąc widoczna jest najwcześniej w połowie następnego miesiąca, po zebraniu przez pracowników Spółdzielni odczytów z całego osiedla i zatwierdzeniu rozliczenia.

Aby zobaczyć w E-BOK swój rachunek za wodę należy po zalogowaniu:

  1. Przewinąć stronę w dół i w Historii finansowej wybrać odpowiedni miesiąc
  2. Wybrać symbol spinacza przy pozycji „naliczenia za odczyt…”

Poradniki

Instrukcja postępowania na wypadek pożaru

Każdy, kto zauważy pożar, zobowiązany jest niezwłocznie:

  • 1. Powiadomić o pożarze osoby znajdujące się w strefie zagrożenia.
  • 2. Telefonicznie lub w inny sposób zawiadomić Straż Pożarną, podając:
  • gdzie się pali – adres, nazwa obiektu, kondygnacja,
  • co się pali – mieszkanie, piwnica, dach, biuro,
  • czy jest zagrożone życie ludzkie,
  • numer telefonu, z którego się dzwoni oraz swoje nazwisko (po odłożeniu słuchawki należy chwilę odczekać, by umożliwić ewentualne sprawdzenie wiarygodności zgłoszenia).
  • 3. Powiadomić właściciela, zarządcę lub służbę dozorowania obiektu.
  • 4. Przystąpić do gaszenia pożaru przy pomocy gaśnic.
  • 5. Udzielić pomocy osobom poszkodowanym lub zagrożonym.
  • 6. W miarę możliwości zabezpieczyć mienie, dokumentację itp. przed pożarem i osobami postronnymi.

Do czasu przybycia straży pożarnej akcją kieruje właściciel obiektu, zarządca lub pracownik ochrony, względnie osoba najbardziej energiczna i opanowana; po przybyciu jednostek Straży Pożarnej – kierujący działaniami ratowniczymi.

TELEFONY ALARMOWE

Telefon ratunkowy112Pogotowie wodociągowe994
Straż pożarna998Pogotowie energetyczne991
Policja997Straż miejska986
Pogotowie ratunkowe999Pogotowie windowe LUGAL542353440
Pogotowie gazowe992Punkt dyżurny SM „Południe”542342814

Niniejsza instrukcja jest zgodna z wymaganiami ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 oraz z 2010 r. Nr 57. poz. 353) oraz z § 4.2 pkt.3 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r. Nr 109, poz. 719).

Jak uniknąć zagrzybienia mieszkania?

Przyczyną zawilgocenia mieszkania jest brak wentylacji. W mieszkaniach prawidłowo wentylowanych nie ma skroplonej pary wodnej na szybach. Przy dużej ilości pary wodnej i obniżonej temperaturze w pomieszczeniach, na ścianach pokrytych tapetami lub pomalowanych farbami emulsyjnymi które nie wchłaniają pary wodnej, pojawiają się mokre plamy i pleśń.

  • Należy wietrzyć mieszkanie codziennie przez 3-5 minut
  • Warto często rozszczelniać okna
  • Nie dopuszczać do spadku temperatury poniżej 17 stopni
  • Utrzymywać wilgotność powietrza na poziomie 55 procent
  • Nie wolno zaklejać kratek wentylacyjnych
  • Nie wolno ogrzewać mieszkania gazem, gdyż jego spalanie powoduje wydzielanie się pary wodnej i wzrost wilgotności powietrza.

Jak prawidłowo ogrzewać mieszkanie?

  • 1. Unikać całkowitego zamykania grzejników w pomieszczeniach, których używamy rzadziej
  • Ciepłe powietrze i tak zmiesza się z chłodnym a przemieszczając się traci swą temperaturę, więc odkręcony grzejnik i tak musi dodatkowo pracować. Najmniej energii zużyjemy, jeśli w każdym pomieszczeniu będzie mniej więcej ta sama temperatura 19-20 stopni, a w łazience nieco więcej
    np. 25 stopni.
  • 2. Regularnie wietrzyć pomieszczenia
  • Przed przystąpieniem do wietrzenia należy całkowicie zamknąć zawór grzejnikowy i wietrzyć mieszkanie około przez 5 minut. W ten sposób nasze mieszkanie będzie miało odpowiednią ilość suchego powietrza, które nagrzewa się dużo szybciej niż powietrze wilgotne. Zastosowanie się do powyższych wskazówek przyczyni się do uzyskania właściwego komfortu mieszkaniowego i korzystnie wpłynie na nasze zdrowie.

Cennik usług Zespołu Konserwatorów Instalacji

Rodzaj prac Wartość brutto:
UWAGA: Cennik nie uwzględnia dodatkowych kosztów materiałów
Numer rachunku do wpłat: 10 1020 5170 0000 1602 0005 5772
PRACE NA INSTALACJI WODNO-KANALIZACYJNEJ
Wymiana kompletu 2 zaworów odcinających (z.w i c.w) 122,76 zł
Wymiana zaworu odcinającego z.w lub c.w 61,38 zł
Podłączenie kuchni gazowej 122,76 zł
Wymiana kompletu 2 wodomierzy (z.w i c.w) 55,24 zł
Wymiana wodomierza z.w lub c.w 27,62 zł
PRACE NA INSTALACJI CENTRALNEGO OGRZEWANIA
Wymiana grzejnika – budynek niski 224,00 zł
Wymiana grzejnika – budynek wysoki 248,00 zł
Demontaż i ponowny montaż istniejącego grzejnika- budynek niski 146,00 zł
Demontaż i ponowny montaż istniejącego grzejnika- budynek wysoki 171,00 zł
Łączenie dwóch żeberkowych grzejników w jeden o wspólnej mocy grzewczej – budynek niski 347,00 zł
Łączenie dwóch żeberkowych grzejników w jeden o wspólnej mocy grzewczej – budynek wysoki 372,00 zł
Likwidacja grzejnika w kuchni i montaż jednego o wspólnej mocy grzewczej kuchni i pokoiku– budynek niski 335,00 zł
Likwidacja grzejnika w kuchni i montaż jednego o wspólnej mocy grzewczej kuchni i pokoiku– budynek wysoki 360,00 zł
Rozdział grzejnika na dwa mniejsze grzejniki żeberkowe– budynek niski 313,00 zł
Rozdział grzejnika na dwa mniejsze grzejniki żeberkowe– budynek wysoki 338,00 zł
Likwidacja grzejnika – budynek niski 180,00 zł
Likwidacja grzejnika – budynek wysoki 204,00 zł
Wymiana głowicy termostatycznej fi 15 30,69 zł
Montaż zaworu termostatycznego + głowica 61,38 zł
PRACE NA INSTALACJI GAZOWEJ
Odłączenie/podłączenie dopływu gazu poprzez zaspawanie/przyspawanie przyłącza gazowego do kuchni gazowej. Prace na czynnej instalacji gazowej- budynek niski (w przypadku rezygnacji z kuchni gazowej) 253,00 zł
Odłączenie/podłączenie dopływu gazu poprzez zaspawanie/przyspawanie przyłącza gazowego do kuchni gazowej. Prace na czynnej instalacji gazowej- budynek wysoki (w przypadku rezygnacji z kuchni gazowej) 345,00 zł
Sprawdzenie szczelności podłączenia kuchni gazowej (w przypadku podłączenia urządzenia we własnym zakresie) 61,38 zł
Przegląd instalacji gazowej w mieszkaniu (w przypadku braku obecności podczas przeglądu instalacji gazowej) 122,76 zł
PRACE DOTYCZĄCE ODCIĘCIA DOPŁYWU WODY/GAZU – LOKALE ZADŁUŻONE
Odłączenie dopływu gazu poprzez zakorkowani i zaplombowanie przyłącza gazowego do kuchni gazowej– budynek niski, wysoki 92,00 zł
Podłączenie dopływu gazu poprzez wykręcenie korka i plomby na przyłączu gazowym do kuchni gazowej- budynek niski, wysoki 200,00 zł
Odłączenie/podłączenie dopływu ciepłej wody użytkowej poprzez założenie pełnej kryzy oraz plomby 28,00 zł
Odłączenie/podłączenie dopływu gazu poprzez zaspawanie/przyspawanie przyłącza gazowego do kuchni gazowej. Prace na czynnej instalacji gazowej- budynek niski 253,00 zł
Odłączenie/podłączenie dopływu gazu poprzez zaspawanie/przyspawanie przyłącza gazowego do kuchni gazowej. Prace na czynnej instalacji gazowej- budynek wysoki 345,00 zł

Zgodnie z uchwałą 690/2012 z dnia 15.11.2012r Zarząd SM „Południe” podjął decyzje o pobieraniu przedpłaty w wysokości 100% wstępnego kosztu robocizny przed wykonaniem robót na zlecenie użytkownika lokalu. Ostateczne rozliczenie nastąpi po wykonaniu prac.
Stawka 1 r-g pracowników ZKI zgodnie z uchwałą nr 48/2021 z dnia 24.11.2021 r.
Stawka 1 m-g pojazdów samochodowych zgodnie z uchwałą nr 505/2021 z dnia 08.12.2021r.