Spółdzielnia Mieszkaniowa „Południe”

ul. Broniewskiego 7, 87-800 Włocławek, tel. 54 234 28 14

Dział Analiz i Rozliczania Mediów

Kierownik
Andrzej Składanowski
Telefon do działu
54 426 27 68
Pokoje
25, 26

W tym dziale zajmujemy się następującymi zagadnieniami:

  • rozliczenie zużycie ciepłej i zimnej wody – rachunki za wodę
  • wymiana wodomierzy
  • niedziałający wodomierz zimnej lub ciepłej wody
  • rozliczanie niebilansującej się wody
  • rozliczenie kosztów ogrzewania w mieszkaniu związane z podzielnikami kosztów ogrzewania – roczne rozliczenia c.o.
  • opomiarowanie mieszkania w podzielniki
  • roczne rozliczenie gazu zużytego przez gospodarstwo domowe
  • zainstalowanie nowej centrali domofonowej dla całej klatki
  • podłączeniem energii elektrycznej dla garażu, który znajduje się na terenie dzierżawionym od Spółdzielni
  • wszystkie inne tematy związane z rozliczeniem mediów: wody, energii cieplnej, energii elektrycznej, gazu, które zostały opisane w szczegółowych zadaniach działu.

Pytania i odpowiedzi

Dlaczego muszę wymieniać wodomierze co 5 lat?

Okres ważności legalizacji wodomierzy wynosi 5 lat. Natomiast zgodnie z § 26 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. 2017 r., poz. 969) – okres ważności legalizacji wyrażony w latach – liczy się od dnia pierwszego stycznia roku następującego po roku, w którym legalizacja została dokonana.

Komunikat Głównego Urzędu Miar dotyczący legalizacji wodomierzy.

Kiedy otrzymam rozliczenie za centralne ogrzewanie?

To zależy od okresu rozliczeniowego oraz od tego, czy w budynku zamontowane są podzielniki ciepła.
Dla budynków z podzielnikami, jeśli przykładowo odczyt jest w styczniu, to rozliczenie powinno być pod koniec lutego lub na początku marca (szczegóły w załączniku – Odczyty i okresy rozliczeniowe dla c.o.).
Dla budynków bez podzielników rozliczenie powinno być do końca I kwartału.

Czy mogę zainstalować podzielniki kosztów ogrzewania w trakcie okresu rozliczeniowego?

Tak

Ile kosztuje zamontowanie jednego podzielnika kosztów ogrzewania?

Kosztu zakupu jednego podzielnika jest pokrywany z funduszu remontowego budynku. Koszt zamontowania jednego podzielnika wynosi 22,10 zł.

Dlaczego mam dopłatę z tytułu niebilansującej się wody?

Państwa indywidualne wodomierze są o wielokrotnie tańsze niż główny wodomierz budynku zainstalowany przez MPWiK. Wodomierze indywidualne mają wyższy tzw. próg rozruchowy (ok. 7-8 litrów), czyli ilość wody, która może być niezarejestrowana. Próg rozruchowy o wiele droższych wodomierzy MPWiK to ok. 1-2 litry wody. Dopłata z tytułu niebilansującej sią wody jest rozliczeniem różnicy wskazań wodomierzy indywidualnych oraz głównego wodomierza budynku.

Szczegółowe zadania Działu Analiz i Rozliczania Mediów:

  • 1. Kwestie związane z indywidualnym opomiarowaniem i rozliczaniem zużycia ciepłej i zimnej wody.
  • prowadzenie i aktualizacja kartotek wodomierzy indywidualnych w zasobach SM „Południe” i Wspólnota Mieszkaniowa Łady 1
  • obsługa i aktualizacja (po wymianach wodomierzy) bazy danych w programie komputerowym obsługującym system rozliczania wody
  • kontakt i ustalanie spraw bieżących dotyczących funkcjonowania programu rozliczającego wodę z firmą SoftHard
  • kontrola nad procesem radiowych odczytów wodomierzy i podzielników kosztów c.o.
  • kontrola mieszkań znajdujących się w zasobach SM „Południe”, w których wodomierze nie wykazują zużycia wody
  • kontrola poprawności działania wodomierzy na wniosek mieszkańca SM „Południe”
  • wprowadzanie odczytów radiowych do programu rozliczania wody
  • bieżąca analiza zużycia wody na poszczególnych budynkach i mieszkaniach
  • drukowanie i przygotowanie indywidualnych rachunków za wodę do dystrybucji po odczytach radiowych
  • informowanie mieszkańców o terminach odczytów wodomierzy, umawianie terminów odczytów oraz komisji rozliczeń końcowych
  • przygotowanie i realizacja postępowań przetargowych związanych z wymianą wodomierzy wraz z modułami po zakończeniu okresu legalizacji
  • nadzorowanie spraw związanych z serwisowaniem wodomierzy i podzielników (uszkodzenia, wymiany legalizacyjne) oraz archiwizowanie protokołów serwisowych i innych notatek służbowych związanych z wodomierzami i podzielnikami
  • wysyłanie rachunków za wodę – zlecenia stałe w bankach
  • przygotowywanie zestawień zużycia wody do podgrzewania w budynkach Długa/Chłodna i wysyłanie ich do MPWiK oraz MPEC
  • przygotowywanie i przekazywanie raportów zużycia wody w budynku Wspólnoty Łady 1
  • przygotowywanie oraz drukowanie raportów zużycia zimnej i ciepłej wody dla wszystkich budynków w zasobach SM Południe
  • drukowanie i przekazywanie raportów należności za wodę z wyszczególnieniem na lokale dla budynków z dwoma węzłami celem podziału na węzły
  • nadzór nad terminowością odczytu wodomierzy w lokalach użytkowych
  • rozliczanie wodomierzy w lokalach użytkowych.
  • 2) Kwestie związane z analizą rozliczania zużycia wody:
  • prowadzenie bilansu zużycia wody w SM „Południe”
  • prowadzenie rejestru zaślepień c.w.
  • korekty rachunków po wymianie wodomierzy
  • wystawianie indywidualnych rozliczeń końcowych na podstawie protokołów komisji
  • wprowadzanie wskazań wodomierzy głównych do systemu „Czynsze-Media” na podstawie faktur z MPWiK
  • telefoniczna i bezpośrednia obsługa mieszkańców w sprawach dotyczących odczytów wody i reklamacji rachunków
  • drukowanie rozliczeń za wodę dla mieszkańców ubiegających się o dodatki mieszkaniowe
  • przygotowywanie i wysyłanie ponagleń w sprawie odczytów wody i wymiany wodomierzy
  • analiza indywidualnych pomiarów zużycia wody pod kątem nietypowych zużyć wody i typowanie mieszkań do kontroli
  • niebilansująca się woda – kontrole wszystkich mieszkań w danym budynku wielorodzinnym związane z nagłym pogorszeniem bilansu wody
  • zamknięcie poszczególnych miesięcy i lat w systemie rozliczeniowym „Czynsze-Media”
  • drukowanie raportów „Analiza lokali opomiarowanych”
  • przygotowywanie dokumentów (rozliczeń i zestawień zużycia wody) do spraw sądowych prowadzonych przez Dział Windykacji.
  • 3) Kwestie związane z indywidualnym opomiarowaniem kosztów ogrzewania i odczytem podzielników:
  • organizacja i kontrola nad montażem podzielników, powiadamianie mieszkańców
  • ewidencjonowanie spraw związanych ze zmianami urządzeń grzewczych (wymiana grzejników, zmiany mocy grzejników)
  • informowanie mieszkańców o terminach odczytów podzielników kosztów c.o., umawianie kolejnych terminów
  • nadzorowanie spraw związanych z serwisowaniem podzielników (uszkodzenia, podziały pomieszczeń i grzejników) oraz archiwizowanie protokołów serwisowych i innych notatek służbowych związanych z podzielnikami.
  • 4) Kwestie związane z rozliczaniem kosztów ogrzewania:
  • zestawianie i kontrolowanie miesięcznych kosztów ogrzewania na poszczególnych budynkach – węzłach cieplnych (konto 508 koszty stałe i zmienne, 509 podgrzanie wody koszty stałe i zmienne), oraz przedpłat za c.o. (konto 708, 709) – prowadzenie bazy danych.
  • bieżąca analiza zużycia ciepła przez poszczególne budynki – węzły cieplne i kosztów ogrzewania – miesięczne i roczne zestawienie zużycia GJ na poszczególne budynki
  • zestawianie kosztów i przedpłat oraz podział kosztów ciepła dla poszczególnych budynków (węzłów) za obowiązujące okresy rozliczeniowe
  • przekazywanie firmom rozliczającym, zestawień kosztów c.o. i innych informacji (ryczałty, raty, zmiany), potrzebnych do rocznego rozliczenia kosztów ogrzewania budynków i indywidualnych podziałów kosztów
  • sprawdzanie, analiza i potwierdzanie dostarczonych rozliczeń kosztów ogrzewania
  • przekazywanie wykazów sald rozliczenia kosztów ogrzewania budynków do Działu Księgowości
  • przekazywanie bieżących sald rozliczeń indywidualnych kosztów ogrzewania do Działu Czynszów
  • Przygotowywanie i dystrybucja indywidualnych rozliczeń kosztów ogrzewania do mieszkańców (podpisy, listy pokwitowań, wysyłanie na inne adresy wg. dyspozycji Działu Windykacji)
  • archiwizacja dokumentacji: podziału kosztów i materiałów przekazywanych firmom rozliczeniowym, rozliczeń budynków, list pokwitowań odbioru
  • korespondencja z mieszkańcami w zakresie zapytań rozliczeniowych oraz reklamacji
  • sprawdzanie i opisywanie faktur za rozliczenia kosztów ogrzewania oraz serwisy podzielników
  • wystawianie faktur VAT dla mieszkańców za serwisy (nowe podzielniki, przełożenia podzielników po wymianie grzejników i inne)
  • przekazywanie do Działu Czynszów wszelkich zmian w indywidualnym opomiarowaniu mieszkań podzielnikami kosztów ciepła (informowanie o terminie zmianie czynszu i wysokości przedpłaty za c.o.).
  • 5) Kwestie związane z systemem domofonowym:
  • zgłaszanie do zatwierdzenia przez Zarząd SM „Południe” wniosków mieszkańców dotyczących wymiany centrali domofonowej i unifonów (słuchawek)
  • zlecanie podmiotom zewnętrznych wymian centrali domofonowej na polecenie Zarządu SM „Południe”
  • weryfikacji poprawności wykonania pracy montażowych związanych z zamontowaniem nowej centrali domofonowej
  • zlecanie podmiotom zewnętrznych wymian kanałów kablowych związanych z instalacją domofonową, podczas remontów klatek
  • weryfikacji poprawności zamontowania kanałów kablowych.
  • 6) Kwestie związane z energią elektryczną:
  • uzyskanie warunków przyłączenia do sieci dla nowego przyłącza energetycznego
  • zawieranie umów z Energa-Oprator S.A. dla nowych przyłączy energetycznych
  • weryfikacja istniejących PPE znajdujących się w zasobach SM „Południe”
  • weryfikacja poprawności  wystawionych faktur za energię elektryczną
  • analiza rynku energii elektrycznej w kwestiach ważnych dla SM „Południe”
  • weryfikacja proponowanych warunków umowy na dostawę energii elektrycznej.
  • 7) Kwestie związane z gazem sieciowym:
  • zawieranie umów z Polską Spółką Gazownictwa sp. z o.o. dla nowych PPG (punkt poboru gazu)
  • weryfikacja istniejących PPG znajdujących się w zasobach SM „Południe”
  • weryfikacja poprawności wystawionych faktur za gaz
  • analiza rynku gazu w ważnych kwestiach dla SM „Południe”
  • weryfikacja proponowanych warunków umowy na dostawę gazu.
  • 8) Pozyskiwanie świadectw efektywności energetycznej tzw. „białych certyfikatów”
  • przyjmowanie zgłoszeń dotyczących inwestycji, które poprawiają efektywność energetyczną i weryfikacja z audytorem zewnętrznym możliwości uzyskania świadectwa efektywności energetycznej
  • po pozytywnej weryfikacji zebranie danych z TE lub ZKI potrzebnych do sporządzenia audytu inwestycji
  • weryfikacja otrzymanego audytu
  • działanie w porozumieniu z audytorem mające na celu złożenie wniosku o przyznanie świadectw efektywności energetycznej.
  • 9) Kwestie związane ze współdziałaniem z firmami telekomunikacyjnymi:
  • bieżąca obsługa inwestycji i modernizacji sieci telekomunikacyjnych znajdujących się w zasobach SM „Południe” (SatFilm, Netia, Orange)
  • ustalanie warunków umowy dotyczącej przyłączenia Internetu do zdalnej obsługi węzła cieplnego oraz bieżąca obsługa nowych przyłączeń
  • zgłaszanie firmom telekomunikacyjnym widocznych ubytków w infrastrukturze należącej do ww.
  • negocjowania i zawieranie umów dotyczących udostępniania budynków w znajdujących się w zasobach SM „Południe” w celu modernizacji lub ustanowienia nowego przyłącza FTTB i FTTH.
  • 10) Inne czynności:
  • pozyskiwanie funduszy unijnych lub środków z innych programów dofinansowania na działania związane z szeroko rozumiany zagadnieniami dotyczącymi wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu, paneli fotowoltaicznych
  • prowadzenie i aktualizacja rejestru ilości osób w zasobach SM „Południe”
  • współpraca w sprawie rozliczania kosztów ciepła – konsultacje w sprawie serwisów podzielników.